Akvaplaningas

Akvaplaningas - arba kitaip vadinamas šlapiame kelyje susidarantis vandens pleištas tarp padangos protektoriaus ir kelio dangos. Saugaus eismo specialistai šią situaciją laiko ypač pavojinga, nes tuomet padangos netenka sukibimo su kelio danga, o automobilis ima nevaldomai slysti. Didžiausia tikimybė atsirasti akvaplaningui yra per lietų, kai ant kelio dangos esantis vanduo nebespėja pasišalinti iš padangų protektoriaus griovelių.

Akvaplaningo susidarymą nulemia keli faktoriai: automobilio važiavimo greitis, padangų protektoriaus būklė, slėgis padangose, kelio danga ir kelio geometrija.

 

Dėl ko atsiranda akvaplaningas?

Viena pagrindinių priežasčių yra padangų nusidėvėjimas. Kuo labiau padangos nudilusios, t. y. ne toks gilus protektoriaus raštas, tuo sunkiau pašalinti vandens perteklių. Sąlyčio plotas tarp padangos ir kelio sukibimas tampa minimalus ir kai Jūs valdote, stabdote ar įsibėgėjate akvaplaningo rizika smarkiai padidėja. 

 

Keli žingsniai kaip atsiranda akvaplaningas:

  1. Nestipriai lyjant, greitis stabilus akvaplaningo pavojus nedidelis. Vanduo nesunkiai šalinamas iš po padangos, o protektoriaus sąlyčio su keliu plotas yra optimalus.

  2. Silpnas vandens šalinimas, didelis greitis, didesnis vandens kiekis ant kelio dangos. Padangoms vis sunkiau šalinti vandenį.

  3. Protektorius užtvindytas, tarp kelio ir protektoriaus susidaro stora vandens plėvelė. Vanduo nebepašalinamas. Padanga praranda sukibimą ir pradeda slysti. 

 

Akivaizdus skirtumas koks sąlyčio plotas su kelio danga tarp naujų ir dėvėtų padangų esant šlapiai kelio dangai ir didėjant automobilio greičiui!!!

 

Pastaba: Kokios pasekmės kai padanga netinkamai pripūsta  

Sąlyčio plotas su permatoma danga

Padangos slėgis

Automobilio greitis

Paaiškinimas

2.4 barai (35psi)

0 km/val.

Pagal padangos išmatavimą reikiamas slėgio kiekis 2,4 bar. Padanga stovi ant skaidraus stiklo kur matome padangą ir aplink padažytą vandenį. Matome tai, kad padangos protektorius turi 100 procentinį sąlytį su danga.

 

2.4 barai    (35 psi)

100 km/val.

Pravažiuojant 100 km/h greičiu per stiklą mes matome tai, kad padangos protektorius labai greitai šaliną vandenį ir sukibimas su stiklu neprastėja.

 

2,0 baro     (30 psi)

100 km/val.

Šiuo atveju padanga yra nuleista, bet nežymiai. Atkreipkite dėmėsi, koks yra sąlyčio plotas kai padangoje yra nepakankamas slėgis, vidinė protektoriaus dalis yra truputi atitolusi nuo stiklo paviršiaus o protektoriaus šonai palaiko automobilį ant kelio dangos. Šiuo atveju padidėja akvaplaningo pavojus

 

1.7 baro     (25 psi)

100 km/val.

Po padanga įsiterpia vanduo. Protektorius nebesiliečia su kelio danga, susidaro akvaplaningas.

Automobilis tampa nevaldomas.

Atsižvelgiant į šios lentelės pateiktus faktus rekomenduojame tikrinti padangų slėgi bei padangų būklę.

 

Taip pat skaitykite

Kaip išsirinkti žiemines padangas?
Vienas iš svarbiausių saugumo faktorių kelyje - pasirinktų padangų kokybė ir tipas.